SİZİN İÇİN SEÇTİKLERİMİZ

Bayramlar, tatiller ve diğer özel günlerde kendimize nasıl yardımcı olabiliriz? (Melek anneleri/babaları için klavuz)

Özel Günler ve Tatil Günlerinde Dengede Kalma Klavuzu
Bayram, yılbaşı, yaz tatili, anneler günü, babalar günü gibi özel günler ve tatil günleri tüm aile bireylerinin hep biraraya geldiği, neşe, gülme, paylaşım, kutlamanın yapıldığı günlerdir. Böyle zamanlarda arkadaşlar akrabalar ve aile bir mekanda toplanır eğlenir, konuşur yemek yer. Böyle günlerde kayıp yaşamış kişiler, diğerleri pek farkında olmasalarda, normal zamanlardan çok daha hassas ve etkiye açık olurlar. Tanıdık ve tüm aile bireyleriyle biraraya gelinerek, kutlamalarında yaşandığı bu özel günlerde melek anne ve babalarının canları diğer günlerdekinden daha fazla acır. Tatiller ve özel günler, günlük hayatın stresinden uzaklaşılarak, geçmiş kutlama zamanlarının anılması, içinde bulunulan anın beraberliğinin anılarında yad edilerek onurlandırılması ve gelecekteki fırsatların konuşulmasının yaşandığı zamanlar olur bazen. Ama kalbinin derinliklerinde halen yas tutan birisi için, tatiller karışık hislerin yaşandığı, bir çok beklenti karşısında yüklü duyguların deneyimlendiği, sevdiği kişiyi kaybetmenin acısının ve eksikliğinin katlanarak ,daha da yoğun hissedildiği zamanlardır.
Tatiller ve diğer özel günlerde kendimize nasıl yardımcı olabiliriz?
1. İnsan Olduğunuzu Unutmayın-Mükemmeliyetçi beklentilerden, tatil boyunca kaçının. Bazı şeylerin eksik olabilmesine izin verin. Herşeyi bir başınıza aynı anda yapmak zorunda değilsiniz. Başkalarının size yardımcı olmasına müsaade edin.
2. İleriyi Planlayın -Arkadaşlarınız ve ailenizle beraber tatil gününde neler yapılacağını planlayın. Herkesle herşeyi yapmak zorunda değilsiniz. Sevdiklerinizle, sevdiğiniz şeyleri yaparak geçirin o günleri.
3. Sınırlarınızı Belirleyin -Ailenize , arkadaşlarınıza ve kendinize tatillerde “stres azaltma diyeti”nde olduğunuzu -devamlı- hatırlatın. Fazla çalışma, fazla konuşma, fazla alışveriş, fazla yemek pişirme, fazla endişeye, fazla dedikoduya tahammülünüz olmadığını arada bir yakınınızdakilere hatırlatın ki, sizi zorlamayı bıraksınlar. Dilerseniz kendiniz ve diğerleri için, banyodaki aynaya ya da buzdolabınızın üzerine “stressten arınma diyetindeyim!” diye hatırlatıcı bir not yazıp koyun.
4. “Yapmalıyım!” Listenizi “Yapmayı İstiyorum!” Listesine Çevirin -Yapmak zorunda olduğunuz, ama istemediğiniz şeyleri hayatınızdan yavaş yavaş çıkartın ve sadece yapmak istediklerinizi yapmaya çalışın. Öncelikle yapmak zorunda olduğunuz şeylerin bir listesini yapın, Sonra hangisini gerçekten yapmak istediğinize karar verin. Zorunluluk haline gelenleri yapmayın ya da yapacak başkalarını bulun. Sadece size mutlu eden, kendiniz ve başkaları için yapmak istediğiniz şeyleri yapın.
5. Dengeli Bir Hayat Tarzına Sadık Kalın -Herkes için tatilde bazı şeyler (yemek, içmek, koşuşturma vb.) kolaylıkla abartıya kaçabilir bu nedenle dinlenme ve egzersizler gözardı edilebilir. Dinlenmeye ve her türlü egzersize vakit ayırın. Egzersizlerinize öncelik verin: Depresyon için birebirdir. Mutlaka bir rahatlama tekniği öğrenin: Stress için birebirdir.Hiçbir şeyde abartıya kaçmayın: Deli gibi yemek yemek ya da alkol almak hiçbir şey için çare değildir… 6. Tatilde Ne Yapmak İstediğinizi ve Neye İhtiyacınız Olduğunu Açıkça Belirtin -Lütfen başkalarına tatilde ne yapmak istediğinizi söyleme konusunda utangaç ve çekingen olmayın. İhtiyaç durduğunuz duygusal destek, manevi yardım veya paylaşma gibi duygularınızı çekinmeden size yakın kişilerle paylaşın. Zihninizi okumalarını beklemeyin. Zihin okumalarını medyumlara bırakın.:) Açıkça belirtilmemiş beklentilerin iki taraf içinde hayal kırıklığı ve kötü duygular yaratabileceğini unutmayın. Beklentileriniz ve istekleriniz konusunda açık olun.
7. Eskiyi Onurlandırın/Yeniye İzin Verin -Bu tatil veya özel gün eski günlerdeki gibi hoş ve güzel görünmeyebilir. Çünkü yasını tuttuğunuz kişinin yanınızda olmadığını düşünürsünüz, onu özlersiniz. Özlediğiniz kayıplarınızı onurlandırın, onunla paylaştığınız güzel anları, anıları paylaşın ve paylaşılmasına da izin verin. Ona hediye alamadığınız için üzülüyorsanız bu özel günde, onun adına birine ya da bir kuruma bağışta bulunun, hayır yapın.
8. Kendinize İyi Davranın -Özel günler kişilerin birbirlerine sembolik ya da gerçek hediyeler verdiği günlerdir. Siz uzunca bir süredir kendinize ne vermek isterdiniz, onu düşünün. Bu sene kendim için destekleyici ya da kendimi mutlu edici ne yaptım diye sorun. Çok istediğiniz bir şeyi kendinize o size hediye etmiş gibi alın.

Sevgiyle Kalın
İyi Bayramlar
Filiz Bastuzel