Banner

Klasik Pazarlamadan Dijital Pazarlamaya Dönüşüm

Doğrudan pazarlama, ansiklopedik tanımlarda kaybolduğumuzda, geleneksel kitle iletişim araçlarını kullanmadan, direkt tüketiciye ulaştığımız tüm iletişim biçimleri olarak karşımıza çıkmaktadır. Enstrümanları ise;
  • Satış noktasında pazarlama 
  • Sahada pazarlama
  • İnteraktif pazarlama
  • Veri tabanına dayalı pazarlama 
  • Etkinlik pazarlamasıdır.

              +Toplam= Dijital Pazarlama 
            Tüketiciye ulaştığımız tüm bu noktalarda bizim için önemli olan ilk şey veri ve müşteri algısında edinmek istediğimiz yer olabilir. Yaptığımız bütün pazarlama çalışmalarımızın amacı karlılık ve satışlara etki etmek olsa bile, doğru anlaşılmak ve algılarda doğru yer almak markamızın yaşam boyu değerini etkilemektedir.

            Tüm bu pazarlama yolları, ulaşmak istediğimiz hedef müşterinin yapısına göre önemini korumakta. Fakat "dijital pazarlama" bu enstrümanların her birine doğrudan etki ederek hepsini içine aldı ve bir değişimi gerçekleştirdi. 

            Satış noktasında pazarlama ile başlarsak, satış ofisleri, mağazalar ve asıl ilk mahalle pazarı aklımıza gelebilir. İkizlere takke ile başlayan serüven mağaza da mutluluğumuz için artı 6 taksitlere dönüştüğünde bir şekilde veri de dijital de çoktan hayatımızda yerini almıştı. Şimdi dijital egemenliğini virtual realty (sanal gerçeklik) ve daha basit olarak mağaza vitrin ve uygulamalarında göstermekte. Geçtiğimiz yıllarda Boyner'in yaptığı gibi mağaza içi müşteri deneyimini artıran, eş zamanlı sosyal medya ile etkileşim kurabilen çalışmalar dijitalin bu noktadaki etkisi açısından güzel örneklerden. Dijital  müşteri deneyim tasarımı ve interaktif pazarlamanın bize sağladığı avantajlar müşteri kazanımı maliyetlerimizi ilk başta artırır gibi gözükürken, tüketicinin direkt duygularına hitap ederek sosyal medya ile etkileşimini organik olarak arttırarak hizmet yada ürünümüzü daha az maliyetle geniş kitlelere ulaşmasını sağlamakta. Hatırlayamayanlar Boyner'in aşağıdaki videosunu izleyebilir.



  


Sahada pazarlamayı düşünürsek elimizde canavar gibi eğitilmiş, ağzı laf yapan, janti lüks araçlar ile donattığımız satış ekiplerimiz ile her şeylerini bildiğimizi düşündüğümüz müşteri portföylerimiz var. Peki o müşteriyi nasıl buldunuz? O sizi nasıl buldu? Günümüzde tüketicinin artık  bir ürünü veya hizmeti satın alma kararını internette verdiğini unutmayalım. Siz müşterinin ihtiyaçlarını sizden önceki sipariş ve datalarını izlerken, müşterinizde sizi gözetliyor. İnternette bıraktığınız olumlu izler onu size çekerken, ürettiğiniz değer onun için bir anlam taşıyorsa satış kendiliğinden gerçekleşebiliyor. Ayrıca iyi bir satışçı, bireysel olarak, bugün müşterisinin ihtiyaç ve ilgilerine bu şekilde ulaşabilir ve buna göre bir strateji kurabilir.

            İnteraktif pazarlama ve veri tabanına dayalı
 pazarlama da doğrudan pazarlama enstrümanları olarak bir bütünü oluştururken dijital pazarlanın da en etkin ve ölçülebilir kısmını oluşturuyor. Mobil kampanyaların, SEO, Adwords kampanyalarımızın bütün stratejisini Google Analytics yardımıyla  müşteri hakkında edindiğimiz veriler sayesinde oluşturuyoruz. Eğer elinizdeki veri size müşteri hakkında doğru yönelimi veriyorsa, affiliate marketing yöntemlerini kullanarak Google ile tüketiciyi kendi mağazanıza çekebilirsiniz. Bunun en basit örneği olarak; Google da son aramalarınıza eş değer ürünlerin gezdiğiniz diğer sitelerde banner reklamları şeklinde karşınıza çıkması gösterilebilir.  Mesela siz sadece şiir okuyacak yada sevgilinize romantik bir akşam hazırlayacaktınız ama kendinizi bir anda D&R' dan müzik kulaklığı satın alırken bulmuş olabilirsiniz. E-Mail pazarlaması yaparken de tüketiciye  ürünü nasıl sunacağımızı yine elimizdeki verileri anlamlandırılarak belirleriz. Basitçe, daha önce geri dönüş alamadığınız bir mailingin başlığında spam yapmadan bir kişiselleştirme ya da duygusal iletişim ile, mailinginizin geri dönüşlerini artırabilirsiniz.

            Etkinlik Pazarlaması, konserler, eğlenceli road showlar, interaktif oyunlar, sıcak bir ilgi ve yaptığımız ürün aktiviteleri ile, tüketiciyi tam yolunun üstündeyken yakaladığımız ve ona fiziksel olarak dokunup arkadaş olduğumuz, bazen kanunların izin vermemesi yüzünden gerilla pazarlama çalışmaları ile tüketiciyi şaşırtıp etkilediğimiz bağımsız yöntem. İlk bakışta dijital pazarlama ile bağımsız gibi görünen bu enstrüman, aslında, etkinlik içeriğindeki dijital oyunlar, tüketicinin konserde yapmış olduğu ilk yer bildirimi, sahne önünden çekmiş olduğu selfie ile anında dijital platformun içinde yer alır ve kendiliğinden dijital pazarlamanın içeriğini oluştur. Ayrıca konser benzeri tüm etkinliklerimizin ilk duyuru ve reklamlarını da zaten dijital platformlar üzerinden gerçekleştiririz.

            Bütün bu doğrudan pazarlama metotlarının artık dijitalleşmesi ve verinin öneminin her zamankinden daha fazla olması nedeniyle ' 3D Pazarlama' olarak belirttiğim olgu yani    bu noktada ortaya çıkıyor. Çünkü saydığımız bütün çalışmalar sadece eğlendirme veya sadece direkt satış hedefli olsa ve bunu da iyi rakamlar ile başarsa dahi, hemen ardından duygusal iletişim ve değer gelmekte. Müşterinizi kazanmak için harcadığınız bütün bu emek, onunla duygusal olarak sürdüreceğiniz ilişki süresince, sosyal CRM ile üreteceğiniz değerle de markanızın yaşam boyu değerini belirleyici olacaktır. En güzel somut örnek, Apple'ın Iphone kullanıcıları ile kurduğu ilişki sayılabilir. Kazandığı tüketiciyi güvenliği doğrulanmamış uygulamalara Appstore da yer vermeyerek, Icloud ile veriye ulaşım kolaylığı ve veri güvenliği sağlayarak müşterileriyle duygusal bir bağ kurmuş, yetinmemiş  tasarımı çeşitlendirerek  giyilebilir teknolojiler kavramının içini doldurup  bir  teknoloji moda ikonu imajı yaratarak tüketicisinin gözünde değer kazanmıştır.

Yorum Gönder

0 Yorumlar